Weer is mijn moeder

Toelichting door Ans Swart


Ieder schilderij is als een kalenderblad, 12 vormen een jaar. Behalve de voor die maand bedoelde basiskleur, zijn de dagen ingevuld met het door haar aangegeven weertype. Verder betekend een horizontale penseelstreek: droog weer, vertikale: neerslag waaronder sneeuw en regen en schuine penseelstreken: wind en storm. De temperatuur die ze vooral in de lente en zomermaanden aangaf, heb ik verwerkt in kaders rond de dag, zo betekend rood een warme tot zeer warme dag en roze of wit een minder warme of zelfs koude dag.

Mijn moeder (1917 - 2001), afkomstig van de boerderij, wist veel over het weer te vertellen...
In de dagboekjes die ze heeft nagelaten, schreef ze daar bijna elke dag iets over op. Dit gegeven vond ik zo mooi, dat het onmiddelijk mijn inspiratiebron werd na haar overlijden. "Weer" betekend ook er weer zijn.

Haar andere aantekeningen heb ik ook verwerkt. Ze schreef, wat ze die dag gedaan had. Welke visites er kwamen of visites ze deed. Hoe laat ze wegging en hoe laat ze terugkwam en met welk vervoer. Vaak ook een opmerking over een blijk van medeleven en waardering. Soms een telefoongesprek of haar bezigheden in huis. Om een voorbeeld te geven: Een rode lijn betekend kontakt met haar kinderen, oranje met kleinkinderen en geel met achterkleinkinderen.

Zo is een tijdloos document van een mensenleven ontstaan, waarin momenten en het verstrijken van de seizoenen aan het veranderende kleurgebruik is af te lezen